Wat maakt havermout gezond?

Havermout wint aan populariteit in Nederland. Waar het eerst gezien werd als nogal oubollig nemen nu steeds meer mensen dit gezondje papje.
Maar wat maakt havermout gezond? En moeten we nu allemaal onze boterham vervangen door een bak havermout? Hieronder lees je meer over de voordelen van havermout.

De voordelen die havermout gezond maken

Havermout wordt bewierookt, maar welke voordelen heeft het eten van havermout nu echt voor onze gezondheid?

Verbeterd je metabolisme
De langzaam verteerbare vezels maken havermout een gezonde keuze. Deze voedingsvezels zijn belangrijk voor een goede stofwisseling. Havermout stimuleert zowel onze stofwisseling als onze spijsvertering. Hierdoor verloopt de vertering van eten in onze darmen veel soepeler.

Cholesterol verlagend effect
Een ander effect waardoor havermout gezond mag worden genoemd is het cholesterol verlagende effect. Deze vezels in havermout zijn namelijk de zogeheten bètaglucanen. Wanneer je voldoende van deze vezels binnenkrijgt verlagen zij je cholesterolspiegel. Ze nemen namelijk veel vocht op in de darmen en binden daarbij ook cholesterol.

Let wel op: Voor een gunstig effect heb je minimaal 3 gram bètaglucanen per dag nodig. Dit komt neer op zo’n 75 gram havermout per dag.

Een constante bloedsuikerspiegel
Deze vezels in havermout zijn langzaam verteerbaar, hierdoor zorgen ze voor minder pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel. De aanwezige suikers komen zo in slechts geringe hoeveelheden terecht in het bloed. Zeker voor mensen met suikerziekte is havermout een verantwoorde keuze. Bovendien zorgt haver er voor dat je minder trek krijgt in suiker, zoetigheden en ongezonde snacks.

Havermout of brood?

Moeten we nu direct al ons brood vervangen door havermout? Het klopt wel dat havermout gezond is en een goed alternatief kan zijn voor brood. Havermout bevat ten eerste geen zout, terwijl 1 boterham al een halve gram zout bevat (maximale zoutinname per dag = 6 gram). Ten tweede zijn de vezels in havermout, zoals hierboven al beschreven, gezondheidsbevorderend.
Toch betekent dit niet direct dat je enkel havermout moet eten in plaats van brood. Variëren is belangrijker en dus raad ik aan om brood zeker niet helemaal te schrappen.

Wil jij meer lezen over gezonde voeding? Op de site Voeding-en-fitness.nl vind je leerzame artikelen en handige tips!

You may also like...