Voorkom een burnout door gezond te leven!

Een burnout is een bepaalde toestand waarin men fysiek, emotioneel en mentaal is uitgeput. Overmatige stress gedurende een langere periode is hier de oorzaak van. Dit kan bijvoorbeeld komen door veel werk in combinatie met een druk gezinsleven. Vaak zorgt de stress ervoor dat je ongezond gaat leven en de kans op een burnout wordt hierdoor groter. In dit artikel geven wij enkele tips om gezond te leven en een burnout te voorkomen.

Slaap voldoende

Slaap hebben we nodig om ons lichaam weer op te laden van de dagelijkse activiteiten. Veel mensen hechten hier te weinig waarde aan en slapen onvoldoende. Een goede nachtrust zorgt er echter ook voor dat je ’s ochtends weer vol energie aan het werk kunt en dus ook productiever bent. Let er daarom op dat je elke nacht het aantal uur slaapt dat je nodig hebt. Dit aantal ligt vaak tussen de 7 en 9 uur.

Eet gezond

Heb je het erg druk op je werk en geen tijd om te lunchen? Ben je ’s avonds te moe om een gezonde maaltijd op tafel te zetten? Dan pak je waarschijnlijk vaak een ongezonde snack om even tussendoor te eten, maar dit werkt de burnout alleen maar in de hand. Ongezonde snacks met veel suikers of vetten kunnen vermoeidheid tot gevolg hebben, terwijl gezonde voeding juist zorgt voor meer energie. Ook zit je meestal een stuk lekkerder in je vel als je gezond eet, omdat ongezonde snacks weer kunnen lijden tot schuldgevoelens.

Ga regelmatig sporten

Beweging is heel goed voor ons lichaam, zeker als je een kantoorbaan hebt. Het houdt het lichaam gezond en het zorgt er ook nog een voor dat je een strakker lichaam krijgt. Sporten is echter ook een goede manier om al je frustraties eruit te gooien. Tijdens het sporten wordt het stofje endorfine aangemaakt in onze hersenen. Dit stofje zorgt voor een gelukkig gevoel en heeft een pijnstillende werking. Ga dus minstens één keer per week een sport beoefenen die je leuk vindt!

You may also like...