Snel en gezond afvallen: de basisprincipes

Snel afvallen wordt vaak geassocieerd met ‘ongezond’. Het is echter wel degelijk mogelijk om snel af te vallen op een gezonde manier. Afvallen is erg persoonlijk en er is niet één beste manier. Dit betekent dat ook afvallen vaak maatwerk is. Wil je gezond snel afvallen dan is het belangrijk om vast te houden aan een aantal basisprincipes. De onderbouwing van deze basisprincipes voor snel afvallen vind je op de site van goedkoopsnelafvallen.nl.

Afvallen en de energiebalans

Wij mensen gebruiken elke dag energie. Deze energie hebben we nodig om te slapen, bewegen, praten, denken, sporten, eten en ga zo maar door. Mannen en vrouwen hebben een verschillend energieverbruik. Doorgaans gebruiken mannen meer energie dan vrouwen. Ook is het energieverbruik afhankelijk van je activiteiten en spiermassa. Er zijn formules beschikbaar waarmee je kunt berekenen wat jou persoonlijke energiebehoefte per dag is.

Om energie te gebruiken moet ons lichaam gevoed worden. Voeding resulteert in ingaande energie. Deze energie komt uit eten en drinken en komt in de vorm van vet, koolhydraten en eiwitten ons lichaam binnen.

Belangrijk is dat de in- en uitgaande energie in balans is. Neem je structureel te veel energie in dan kan het lichaam deze energie niet kwijt en slaat het de overtollige energie op als vet in ons lichaam. Het gevolg is dat er overgewicht ontstaat.

Wil je afvallen op een gezonde manier begin dan met het in kaart brengen van jou persoonlijke energiebalans. Op basis van deze analyse kun jij gericht actie ondernemen.

Lange termijn doelstelling

Wil je afvallen richt je dan vooral op een lange termijn doelstelling die ook realistisch is. Afvallen gaat vaak met vallen en opstaan. Mensen die wel eens het programma ‘Obese’ op RTL-4 hebben gekeken zullen hebben gemerkt dat bijna alle deelnemers gedurende hun poging te maken krijgen met tegenslagen. Voor jou zal dit waarschijnlijk niet anders zijn. Wees je er van bewust en ga voor de lange termijn resultaten!

Breng structuur aan

Werken volgens een structuur werkt vaak het beste als je eenmaal een duidelijk doel voor ogen hebt. Analyseer je energiebalans zodat je gericht een actieplan kunt maken. Breng daarin ook tussendoelen aan en bepaal op welke wijze je wilt afvallen. Is dit alleen met voeding of bijvoorbeeld ook door meer te bewegen? Hoe vaak wil je sporten, welke voeding laat je staan en welke voeding ga je opnemen in jou dagelijkse eetpatronen? Kies je voor een dieet of stel jij je eigen menu samen. Zie het als een soort ondernemingsplan en benoem ook de valkuilen en wat je in situaties doet als het even wat minder gaat.

Vraag hulp als dat nodig is

Snel en gezond afvallen is moeilijk. Het vergt (vaak) een verandering van gedrag en dat vinden wij mensen moeilijk. Vraag daarom (professionele) hulp als dit nodig blijkt te zijn. Een andere optie is om te kiezen voor een afslankprogramma waar ondersteuning standaard deel van uit maakt. In dit artikel over snel afvallen buik lees je meer over op welke wijze je ondersteuning bij het afvallen kunt regelen en waarom dit belangrijk is.

Meten is weten

Meet de voortgang en resultaten ten opzichte van je planning. Op deze manier ben je actief bezig met afvallen en signaleer je op tijd ontwikkelingen op basis waarvan je kunt bijsturen.

Ga crash dieten uit de weg

Kies je voor een crash dieet (minder dan 1.000 calorieën per dag) dan komt er een moment dat jou lichaam dit niet meer kan volhouden. Het is daarom belangrijk om te kiezen voor een aanpak die jij blijvend kunt volhouden in de rest van je leven.

Een ander dieet is het precondieet. Afvallen met Precondieet.nl geeft deze informatie allemaal weer.

You may also like...