Psychologische tips voor vetverlies

Psychologische tips om af te vallen? Vetverlies heeft toch niets met je
geest te maken? Je kunt het vet er toch niet afdenken?

Aan de ene kant is dat natuurlijk waar. Als je minder gaat eten en meer gaat
sporten, zul je ongetwijfeld afvallen. Hoe dik je ook denkt. Aan de andere
kant hebben we hier direct het psychologische probleem bij vetverlies te
pakken: “we weten wel dat we meer moeten sporten en minder gaan eten, maar
we doen het niet.” De oplossing van dat probleem moeten we zoeken in de
psychologie . Meer specifiek in
de psychologie van zelfdiscipline.

In dit artikel geef ik je daarom drie belangrijke psychologische tips om
meer zelfdiscipline te krijgen zodat je meer zult afvallen.

Tip 1: gebruik zo weinig mogelijk zelfdiscipline

Direct maar een paradoxale tip om mee te beginnen. Ik had toch net gezegd
dat je om af te vallen juist meer zelfdiscipline nodig hebt? Wees gerust, ik
ga uitleggen wat ik bedoel.

Zelfdiscipline is een uitputtelijke bron. Als je opstaat heb je vaak meer
dan voldoende energie en daardoor ook zelfdiscipline. Later op de dag begin
je echter minder fit te worden en daardoor heb je ook minder zelfdiscipline.
Het is dan ook zaak om je zelfdiscipline verstandig te gebruiken.

Zo is het bijvoorbeeld verstandig om niet teveel boodschappen te halen als
je wilt afvallen. Als je namelijk je huis vol hebt staan met lekkernijen,
zul je erg veel zelfdiscipline nodig hebben om niet toe te slaan.

Tip 2: wees zuinig met je energie

Zelfdiscipline draait op energie. Er zijn experimenten gedaan waarin ze de
deelnemers suikerwater gaven na een moeilijke taak die hun zelfdiscipline
uitgeput had. Het bleek dat ze na het drinken van het suikerwater weer ruim
voldoende zelfdiscipline hadden.

Het probleem is natuurlijk dat je tijdens een dieet minder probeert te eten.
Niet meer! Betekent dit dat het onmogelijk is om af te vallen? Dat is
gelukkig niet het geval. Deze onderzoeksbevindingen wijzen er echter wel op
dat je beter niet te fanatiek kunt afvallen. Als je 500 calorieën onder je
onderhoud eet, zul je ongeveer een halve kilo per week kwijtraken. Dat is
een heel mooi aantal. Als je daar echter verder onder gaat zitten, zul je
het waarschijnlijk niet lang volhouden. Dat heeft dus waarschijnlijk te
maken met een gebrek aan energie dat je lichaam heeft, en daardoor dus een
gebrek aan zelfdiscipline.

Tip 3: stel duidelijke doelen

Uit onderzoek blijkt steeds weer dat mensen met duidelijke doelen beter
presteren dan mensen zonder duidelijke doelen. In onze begeleiding horen we
steeds weer:

“Ik wil gezonder eten en afvallen”.

Dat lijkt een duidelijk doel, maar het is dat niet. Wat is gezond eten
namelijk? En hoeveel wil je precies afvallen? Ben je tevreden als je over
een jaar twee ons minder weegt? Een veel beter doel is:

“Voor januari volgend jaar wil ik 5 kilo afvallen. Dit wil ik doen door elke
dag mijn calorieën te tellen en door elke dag te sporten.”

Bij dit doel is het niet alleen duidelijk wat je wilt bereiken, maar ook hoe
je het wilt bereiken. En dan pas gaan je doelen voor je werken.

You may also like...