Hoe wordt een superset gedaan?

Super sets zijn een krachttraining techniek waarbij de spiergroep sneller wordt getraind. Het wordt gebruikt om een spiergroep sneller te trainen en om de spieren anders te belasten dan normaal. Bij een superset worden sets snel achter elkaar gedaan. De super sets kunnen gedaan worden met pull en push spiergroepen maar met ook een combinatie van beide. De superset kan gedaan worden met een enkele spiergroep of met meerdere spiergroepen. Supersets worden doorgaans veel gebruikt voor een spiergroep in combinatie met de buikspieren.

Een voorbeeld van een superset:

Er wordt begonnen met het bepalen van de oefeningen. Voor de biceps is dit de staande barbell curl en voor de triceps zijn dit skullcrushers. Er wordt begonnen met een set van de staande barbell direct gevolgd door een set skullcrushers. Er is geen rust tussen de twee oefeningen. Er wordt vervolgens nadat van beide spiergroepen een set is gedaan rust genomen voor 1 tot 3 minuten. Dezelfde super set routine wordt daarna weer gedaan totdat alle benodigde sets per spiergroep gedaan zijn. Vervolgens wordt op dezelfde manier doorgegaan met de tweede oefening voor de biceps en de tweede oefening voor de triceps.

 

Het is met een super set mogelijk om meerdere oefeningen te combineren. Het is bijvoorbeeld mogelijk om 2 oefeningen voor spiergroep 1 te doen gecombineerd met 2 oefeningen voor spiergroep 2. Er wordt dan van elke oefening 1 set gedaan. Dit komt er dan als volgt uit te zien: spiergroep 1 oefening 1, spiergroep 2 oefening 1, spiergroep 1 oefening 2, spiergroep 2 oefening 2. Er is geen rust tussen de oefeningen. Er kan pas gerust worden als van elke oefeningen 1 set is gedaan. Dit wordt herhaald totdat alle sets voor alle oefeningen van beide spiergroepen gedaan zijn.

You may also like...