Foamroller de oplossing tegen blessures

Steeds meer sporters die last hebben van stijve en strakke spieren of blessures weten de Foamroller te vinden. De foamroller maakt het mogelijk dat u uzelf van een sportmassage kan voorzien. De nieuwe massagetechniek brengt heel wat voordelen met zich mee, zoals het verbeteren van de doorbloeding, het verwijderen van triggerpoints, verbeteren van de flexibiliteit, verminderen van spierpijn en het voorkomen van blessures. Ook wordt de foamroller veel gebruikt als warming-up. Een ideale manier om de spieren wat losser te maken. Een foam roller koop je voor een paar tientjes, dus in principe kun je zeggen dat de sportmassages je haast niks zullen kosten.

Gebruikswijze van de foamroller

Gebruik foamrollerDe schuime roller is gemakkelijk thuis te gebruiken. Zoek een rustig plekje in huis op en plaats de foamroller op de grond. De spier waar je je op richt positioneer je op de foam roller. Zodra je het gevoelige plekje gevonden hebt, beweeg je de foam roller rustig heen en weer. Een andere mogelijkheid is om de foamroller stil te houden wanneer je het gevoelige plekje gevonden hebt. Zo’n gevoelig plekje noemen we ook wel een triggerpoint. In totaal houdt je de roller 30 seconden stil op het gevoelige plekje of beweeg je het voor 30 seconden. Als het goed is gaan je spieren hierdoor losser aanvoelen, vandaar dat het ook goed is om de foamroller als warming-up gebruiken.

Het kan natuurlijk ook voor komen dat je geen triggerpoint kan vinden. In dit geval maak je de bewegingen langer, waardoor je er zeker van bent dat je de spier goed meepakt. Dit doe je in totaal tussen de 10 en 15 keer.
Zoals het eigenlijk met alle sporten belangrijk is dat je de oefeningen goed uitvoert, is dit ook het geval bij de roller van schuim. Je moet wel weten wat je doet, voordat je de foam roller begint te gebruiken. Het valt dus ook aan te raden om je goed te verdiepen in wat de mogelijkheden zijn van een foam roller en hoe je de oefeningen het best uitvoert. En daarbij geldt ‘oefening baart kunst’.

Is het een prettige massage?

triggerpointsDit verschilt per persoon. Een groot deel van de mensen vind het gebruik van een schuimroller een fijn gevoel, maar er zijn ook mensen die het hier niet mee eens zijn. Dit omdat de triggerpoints nogal pijnlijk kunnen aanvoelen als je deze met de foamroller aanpakt. Een massage met de foamroller mag pijn doen, maar dit heeft natuurlijk wel een grens. Alhoewel het lastig is, zul je zelf je grens moeten bepalen.

In het begin wordt een massage met de foam roller als pijnlijk ervaren, omdat je spieren dan nog niet zo los zijn. Naarmate je vaker gebruikt maakt van de foamroller zul je resultaat gaan zien, waardoor je spieren losser worden en de massages dus minder pijnlijk zullen aanvoelen. Uiteindelijk is het beter om pijn te leiden tijdens de foamroller massage dan tijdens je training of je sportwedstrijd.

Wie gebruikt de foamroller?

De foam roller wordt voornamelijk door sporters gebruikt. Maar uiteindelijk zou iedereen een foamroller kunnen gebruiken. Veel mensen hebben namelijk last van pijntjes waardoor ze de dokter inschakelen. De dokter komt dan met het advies om een tijdje rust te houden, maar een  kan worden doen. Met name mensen die in een kantoor werken of mensen die veel autorijden is een foamroller aan te raden. De spieren worden losser doordat de doorbloeding in de spieren verbetert.

Het is erg populair onder personal trainers. Zij zien momenteel in dat er geen dure sportmassages nodig zijn om van bepaalde blessures af te komen. Tevens raden het zij hun cliënten aan om het als warming-up te gebruiken.
Momenteel zie je de foamroller voornamelijk onder sportschool bezoekers, maar tegenwoordig zien ook hardlopers, vechtsporters en anders sporters het voordeel in van het doen van de oefeningen met de speciaal daarvoor gemaakte roller.

Wanneer gebruik je een foam roller?

Een roller kan ieder moment van de dag gebruikt worden. Het hangt echter van de gebruiker af wanneer zij of hij het prettig vindt om het product te gebruiken. Zoals al eerder aangegeven wordt het als warming up gebruikt en tevens geven de sporters aan het graag of rustdagen te gebruiken. Uiteraard hangt de resultaat die je er mee boekt voornamelijk af van de frequentie. Als je het tot een dagelijkse gewoonte kan maken, zult u zien dat de resultaten snel te merken zijn.

Indien uw triggerpoints erg gevoelig aanvoelen, kunt u er voor kiezen om deze punten meerdere malen per dag aan te pakken. Dit versnelt het herstelproces van de spieren.

Wat is een triggerpoint?

Een triggerpoint is een knoopje in de spieren. Dit knoopje maakt een goede doorstroom van je bloed onmogelijk. Een triggerpoint zou de oorzaak van een blessure kunnen zijn, maar dit is niet altijd het geval. Een triggerpoint hoeft niet perse op de plek te zitten waar je de pijn voelt. Dit maakt het misschien wat meer ingewikkeld. Maar een triggerpoint in je schouder kan bijvoorbeeld een blessure in je arm veroorzaken.

Waar kun je hem kopen?

Veel mensen vragen ze zich af waar ze er een kunnen kopen. Op het internet kun je namelijk bij vele webwinkels een roller kopen, dus hoe weet je nou of je een goede koopt? Het beste wat je kunt doen is naar hypertrophyfoamroller.nl gaan om er hierheen te bestellen. Je besteld hier namelijk een totaalpakket, je ontvangt een roller, een lacrosse bal en instructievideo’s. Zo weet jij zeker dat je het ook nog eens op de juiste manier gebruikt. Dus wacht niet langer en bestel direct!

 

You may also like...