De losse gewichten vs toestellen discussie

Er zijn vele discussies geweest over het verschil tussen losse gewichten en toestellen. De discussies gaan vaak over de effectiviteit van beide manieren om spieren op te bouwen. De losse gewichten zijn de stangen met gewichten die erop kunnen worden gezet en de dumbbells. Oefeningen waarbij kabels of kettingen worden gebruikt zijn de toestellen. Fitness oefeningen zijn te vinden op deze website. Uit onderzoek is gebleken dat de losse gewichten beter zijn om spieren op te bouwen. De aandacht bij de training hoort dan ook te liggen bij de losse gewichten in plaats van bij de toestellen.

 

Ondersteuning en bewegingsvrijheid
De oefeningen die worden gedaan met losse gewichten bieden minder ondersteuning waardoor ze moeilijker uit te voeren zijn. Bij de toestellen is er altijd een vorm ondersteuning waarmee de oefening makkelijker uitgevoerd kan worden. Doordat de oefeningen moeilijker zijn uit te voeren met losse gewichten is ook de reden waarom dit effectiever is.  Met de losse gewichten worden meer spiervezels betrokken bij de oefening. Door de kleinere bewegingsvrijheid bij de machines is het altijd beter om voor de losse gewichten te gaan.

 

Ontwikkeling van spieren

Toestellen hebben het nadeel dat ze minder goed de stabiliserende en synergistische spieren ontwikkelen. De synergist is de spier die verantwoordelijk is voor de begeleiding van de agonist. De agonist is de spier verantwoordelijk voor de hoofdbeweging. De stabiliserende en synergistische spieren ondersteunen de agonist bij het uitvoeren van de oefening. Bij een bench press oefening worden bijvoorbeeld niet alleen de borstspieren gebruikt. Er zijn veel andere spieren die bijdragen aan het omhoog drukken van de barbell. Als de bench press als een machine vorm wordt gedaan dan kan het gewicht niet verschuiven en worden minder spieren gebruikt ter ondersteuning.
Stabilisatie van het lichaam

Toestellen stimuleren de spieren niet die het lichaam stabiliseren.  Deze stabiliserende spieren zijn nodig om de spieren te laten groeien. Dit kan alleen door de losse gewichten te gebruiken voor oefeningen. De oefeningen met losse gewichten zijn zwaarder dan met machines. Oefeningen met losse gewichten die veel vragen van de ondersteunende spiergroepen zijn:
Squat

Dumbell press

Dumbell fly

Bench press

Bent over rows

 

You may also like...