CrossFit en functionele fitness

De sport CrossFit is tegenwoordig erg populair. In de Verenigde Staten zijn er duizenden CrossFit boxen (sportscholen) en dit aantal stijgt enorm. Ook in Nederland krijgt deze sport zijn populariteit en stijgen de aantal CrossFit boxen.

Wat is CrossFit precies?

CrossFit is een vorm van fitness die onder andere gewichtheffen en gymnastiek combineert tot één trainingsvorm. Zo wordt er veel met halters getraind maar ook erg veel met eigen lichaamsgewicht en gymnastiek ringen. In CrossFit staat het functioneel bewegen centraal, zo worden er bewegingen uitgevoerd op een hoge intensiteit waarvoor de mens bedoeld is om te bewegen. Denk aan duwen, trekken, stoten en springen. Dit wordt gecombineerd tot één workout, wat ook wel bekend staat als de WOD (workout of the day). Deze workout is elke dag anders en bestaat vaak uit een aantal oefeningen. De ene keer kan deze WOD zijn dat je jezelf 10 keer moet optrekken en vervolgens een halter 10 keer boven je hoofd moet stoten, en dit voor 5 rondes. Dit kan de andere dag weer zijn dat je jezelf 20 keer moet opdrukken en daarna 10 keer op een box moet springen (Box jump).

Waarom functionele fitness?

Functionele fitness staat tegenover het trainen voor hypertrophy (spiermassa). Het verschil tussen deze twee manieren van trainen is dat je bij het trainen voor spiermassa puur traint om gespierder te worden terwijl je bij functionele fitness, en dus CrossFit je traint om sterker en fitter wilt worden. Hier komt natuurlijk ook wat spiermassa bij (mits je voeding in orde is) alleen wordt hier niet de nadruk op gelegd. Het doel van functionele fitness is dus dat je als mens mobieler, sterker en fitter zult worden.

You may also like...