Core stability

In de fitnesswereld wordt de term core stability steeds vaker gebruikt, letterlijk vertaald betekend dit kern stabiliteit. Dit geeft ook gelijk aan wat het begrip inhoudt; de stabiliteit van de kern van je lichaam. De kern is makkelijk gezegd het hele lichaam zonder de ledematen. De kern bestaat dus uit rechte, schuine en diepe buikspieren, rechte en diepe rugspieren en de grote en kleine bilspieren.

Stabiliteit is de mate waarin het lichaam in balans kan blijven als reactie op een verstoring van de stabiliteit. Men heeft een goede balans als het de mogelijkheid heeft om de ledematen te bewegen zonder al te veel compensaties in de bekken en de wervelkolom. Als men de mogelijkheid heeft om vanaf de grond kracht te produceren zonder energie te verliezen en bij het goed reduceren en controleren van rotatie.

Core stabillity kun je trainen door het doen van buikspieroefeningen. Naast buikspieroefeningen kun je de core stability ook trainen met compound oefeningen zoals de bench, squat en de deadlift. Om deze oefenigen te doen is een goede core stability wel een benodigdheid.

De core stability wordt in veel trainingsprogamma’s vaak onderschat of overgeslagen, wat tot blessures kan leidden. Het is belangrijk om niet zomaar oefeningen te gaan doen, en goed te weten welke spieren je bij welke beweging aan moet spreken. Vooral als beginnende sporter is het belangrijk om eerst een sterke core op te bouwen voordat er begonnen wordt met zware compound oefeningen.

Auteur: Marin van Loo

You may also like...