Afvallen met shakes, het is mogelijk

Steeds meer mensen proberen af te vallen met behulp van shakes. Deze drankjes zijn nu totaal niet weg te denken van de schappen bij de fitness items. Het is een ware must-have geworden voor elke sporter, en nu gebruikt de gemiddelde persoon het voor een extra dosis vitaminen en eiwitten. Op de verpakking van een groot deel van deze shakes lees je heel wat grootste beloftes. Ze helpen je afslanken, zijn goed voor het ontwikkelen van spiermassa en ze zouden een goede bron van vitamines, mineralen, eiwitten en voedingsvezels zijn. Maar in hoeverre is dit allemaal waar? En is dit allemaal wel veilig? Gebruik je weleens shakes? Ben je van plan die toe te voegen aan je dieet? Lees dit artikel dan eerst.  

 

Waarom val je af door shakes?

De meeste shakes zitten boordevol eiwitten. Met deze eiwitten stimuleren zij de vetverbranding en stofwisseling. Tevens wordt je eetlust geremd zodat je minder kcal consumeert. Anderzijds voorkomen zulke shakes de afbraak van spieren. Met meer spiermassa kan je meer vetweefsel verbranden.   Shakes zijn daarom een goede toevoeging aan een gezond dieet en fitnessplan. Ze werken het beste in combinatie met het voorgaande en horen eigenlijk ook zo gebruikt te worden. Waar het soms fout gaat is dat men teveel maaltijden vervangt met shakes. En te is nooit goed, zelfs niet teveel van een goed ding. Welke risico’s loop je wanneer je de shakes niet op de juiste manier gebruikt?  

Een tekort aan belangrijke vitaminen en mineralen

Shakes worden als maaltijdvervangers gepromoot. Zo ziet men ze als volledige vervangers van een uitgebalanceerd dieet. En dat is niet het geval. In de gemiddelde shake zit er meer suiker of zoetstof dan in een cola. En dit wil je juist niet hebben op een dieet.   Anderzijds zijn niet alle shakes even gezond. Er zijn afval shakes die beter als tussendoortje werken. Deze bevatten niet voldoende nutriënten om een hele maaltijd te vervangen. Let daarom op de ingrediëntenlijst van je shake.

  Een teveel aan eiwitten kan schadelijk zijn

Hou in de gaten hoeveel eiwitten je via shakes naar binnen werkt. Hoeveel eiwitten je lichaam per dag aankan hangt niet alleen af van hoeveel je beweegt, maar ook van je gewicht. Eiwitten worden door je nieren afgebroken tot ureum, dit wordt vervolgens via je urinewegen afgevoerd. Een teveel aan eiwitten kan daarom je nieren overbelasten.  

Een bron van schadelijke stoffen

Nog een reden om de lijst met ingrediënten goed onder loep te nemen is dat bepaalde shakes mogelijk schadelijke stoffen bevatten. Dit is het geval bij shakes waar er een smaakje aan is toegevoegd.   Kunstmatige zoetstoffen zoals aspartaam, acesulfaam-K of sucrolose kun je het beste vermijden. Ze zijn schadelijk voor je gezondheid, vooral als je ze in grote hoeveelheden inneemt.     Met shakes kan je 2,5 kilo per week afvallen, mits je ze op de juiste manier gebruikt. Kom niet in de verleiding om teveel van deze dranken te gebruiken. Let daarnaast ook op de dosering en de ingrediënten. Kies shakes die van goede kwaliteit zijn en maak ze onderdeel van een gezond en gevarieerd dieet. Succes ermee!

You may also like...